My verdict...

The Shining.
Jag har läst klart boken, jag har sett filmen. Min dom: 4 - 0 till King.

Alltså, jag gillar verkligen filmen som sådan. Men om man jämför boken och filmen, vilket är syftet med mitt lilla experiment, så är boken 100 gånger bättre. Och tro mig, jag har själv gått en filmutbildning, jag vet att man inte kan göra en filmatisering rakt av på en bok. King försökte ju själv, och hans verision av The Shining blev en miniserie istället. En dålig sådan dessutom. 
Och filmen är riktigt bra, jag vågar inte säga annat när det gäller Kubrick. Men jag är trots allt lite missnöjd. Precis som av samma anledning till att jag nästan grät när jag såg Secret Window.
Nada förklaringar! Varför blir huvudkaraktärerna, som innan är hyffsat normala, plötsligt galna? I böckerna får man minsann en god förklaring. Men inte i filmerna, nej då. Och var är alla spöken?
Jag vill se spökena! Det är gott om dom i böckerna, jag vågade ju nästan inte sova ibland. Men här var det knappt några.

Trots allt gillar jag ändå slutet i filmen bättre. Jack's ansikte i slutscenen är något av det läskigaste som gjorts, tycker jag.
Å andra sidan var jag inte särskilt gammal när jag såg filmen första gången, och sist jag såg den var nog för sisådär åtta år sedan.
Jag hade gärna visat er, men jag får alltså seriösa mardrömmar av honom, så jag slänger upp en liknande bild istället.


Denna kommer från någon sida jag och Ninni brukade kolla på mycket i gymnasiet. Jag minns inte vad den hette eller så, men de här kaninerna användes till att göra korta remakes på kända storfilmer. Skitkul :)


Nu ska jag lägga mig, är sjukt pömsig.
Natti!

Kommentarer
Postat av: Ninni

Hahaha Just det =) den hade jag glömt bort :P

2008-12-05 @ 07:45:51
URL: http://neonroza.blogg.se/
Postat av: Josse

Haha, du råkar inte komma ihåg vad dom hette? :P

2008-12-05 @ 13:48:42
URL: http://roriita.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0